RENUNGAN

SETIAP PENYAKIT.. ADA PENAWARNYA KECUALI MATI. NAMUN,INGATLAH...SETIAP KESUSAHAN ITU,ADA KESENANGAN DI AKHIRNYA...

Pages

Thursday, August 19, 2010

IBLIS DAN NABI ADAM

Dirawikan, Iblis berkata:

"Ya Tuhanku, keluarkan aku kerana Adam. Aku tidak kuasa atasnya, kecuali dengan penguasaan-Mu.".

Allah berfirman:

"Engkau Ku-kuasakan atasnya. Yakni atas anak cucunya."

Kerana para Nabi selamat dari Iblis.

Iblis berkata:

"Berilah aku kuasa lagi."

Allah berfirman:

"Setiap ia beranak, kau pun beranak."

Iblis memohon lagi......

"Berilah aku lagi."

Allah berfirman:

"Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temanilah mereka dengan harta dan anak. Sesatkanlah mereka dalam agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sekehendakmu!"


Lalu Adam berkata:

"Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kepada Iblis kepadaku, maka aku
tidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolongan-Mu."


Allah berfirman:

"Setiap umatmu akan dijaga oleh malaikat."

Adam memohon lagi:

"Tambahilah aku."

Allah berfirman:

"Setiap kebaikan yang dilakukan diberi pahala sepuluh kali ganda."

Adam berkata lagi:
"Tambahilah aku."

Allah berfirman:

"Aku terima taubat mereka selama mereka masih hidup."

Adam berkata lagi:
"Tambahilah aku."

Allah berfirman:

"Aku ampuni mereka dan Aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan."

Adam berkata lagi:
"Baiklah,aku telah merasa senang sekarang."


Kemudian Iblis berkata:

"Ya Tuhanku, Engkau jadikan utusan kepada manusia dan Kau beri kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah kitabku?"

Allah berfirnam:

"Utusanmu tukang tenung dan kitabmu perangai buruk,hadismu bohong, Qur'an mu syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu adalah tandas, makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan nama-Ku,minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan."

No comments:

Post a Comment